محاسبه متراژ کاشی و سرامیک

محاسبه متراژ کاشی و سرامیک

محاسبه متراژ کاشی برای دیوار و کف یکی از موارد مهم در امر کاشی کاری و دیگر انواع کفپوش ها مانند لمینت و سنگ میباشد. در این کار معمار باید تعداد کاشی در هر متر مربع را محاسبه کند. این محاسبه روشی خاص دارد که اگر در انجام این محاسبات حرفه ای نیستید، اصلا نگران نباشید. در پایان این صفحه شما میتوانید به راحتی متراژ هر جایی را محاسبه کنید. البته اگر حوصله این محاسبات را ندارید ، میتوانید با کارشناسان تایل بای می در ارتباط باشید تا به صورت رایگان در این زمینه مشاوره دهند.
انجام کاشی و سرامیک تمیز و دقیق روی دیوار و کف سالن ها، تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون داخلی دارد. برای اینکه کار بسیار تمیز با اندازه های دقیق را داشته باشید ، باید نحوه محاسبه متراژ دیوار و محاسبه متراژ کف مورد نظر را بدانیم. به دست آوردن این اندازه ها به اندازه ی حل مسائل فیزیک سخت نیست. با توجه به این موضوعات محاسبه کردن متراژ دیوار و متراژ کف روش ساده ای دارد که برای انجام آن باید چند گام را مورد بررسی قرار دهید که در ادامه یک به یک توضیح میدهیم.
محاسبه متراژ کاشی و سرامیک

قدم اول: به دست آوردن مساحت

در گام نخست باید مکان هایی که قصد کاشی کاری دارید را مشخص کنید. با به دست آوردن طول و عرض این مکان ها و ضرب طول و عرض در هم، مساحت هر مکان را به دست آورید. برای محاسبه مساحت محیط های گرد باید شعاع را در خودش ضرب کرد ( شعاع به توان 2 )، سپس حاصل ضرب را در عدد پی یا 14.3 ضرب کرد. برای فهم درست مطالب به مثال های زیر حتما توجه کنید.
به طور مثال برای محاسبه متراژ دیوار، دو دیوار با طول 3 متر داریم. عرض دیوار اول 1 متر و عرض دیوار دوم 1.5 متر است. بنابراین، مساحت دیوار اول 3 متر و مساحت دیوار دوم 4.5 متر است.
اما در رابطه با محاسبه متراژ کاشی  کف برای فضایی دایره ای که قطر آن 4 متر است و میخواهیم کف آن را کاشی یا سرامیک کنیم. مساحت این قسمت به این شکل محاسبه میگردد:                              12.56 = 3.14 × 2 × 2

محاسبه متراژ دیوار و محاسبه متراژ کف برای خرید کاشی و سرامیک

فضای مربع عرض × طول
فضای مستطیل عرض × طول
فضای دایره ای شعاع محیط به توان دو × 3.14
فضای L مانند فضا را به دو محیط مستطیلی تقسیم میکنیم و جداگانه محاسبه میکنیم  و با هم جمع میکنیم

قدم دوم: محاسبه متراژ کاشی و سرامیک

 

بعد از مرحله ی به دست آوردن مساحت محیط  باید اندازه مساحت کاشی ها یا سرامیک ها را نیز محاسبه کنیم تا ببینیم چه تعداد کاشی یا چه متراژی برای ما نیاز میباشد. نحوه محاسبه و انجام این کار نیز بسیار راحت است که به تنهایی میتوانید انجام دهید. تنها با عمل ضرب طول در عرض هر کاشی، میتوان اندازه مساحت کاشی را به دست آورد. در بسیاری از موارد اندازه کاشی ها و سرامیک ها روی جعبه ی آنها نوشته شده است که کار شما را راحت کرده و دیگر نیازی به محاسبه ی آن نیست. در جدول زیر ما مساحت رایج ترین ابعاد کاشی و سرامیک را به دست آورده ایم تا راحت تر محاسبه کنید.

ردیف

ابعاد

مساحت هر عدد کاشی یا سرامیک

تعداد کاشی ها در هر کارتن

متراژ هر کارتن

1 10 × 20 0.02 متر 25 0.5 متر
2 30 × 30 0.09 متر 8 0.72 متر
3 30 × 60 0.18متر 6 1.08 متر
4 30 × 90 0.27 متر 5 1.35 متر
5 60 × 60 0.36 متر 4 1.44 متر
6 80 × 80 0.64 متر 3 1.92 متر
7 100 × 100 2 متر 1 2 متر
8 20 × 120 0.24 متر 6 1.44 متر
9 60 × 120 0.72 متر 2 1.44 متر
10 120 × 240 2.88 متر 1 2.88 متر

قدم سوم: محاسبه تعداد کاشی برای محاسبه متراژ دیوار و کف

 

این مرحله از محاسبه متراژ کاشی برای کف و دیوار، مرحله ی آخر محسوب میشود که بعد از به دست آوردن مساحت مکان مورد نیاز و مساحت کاشی ها باید انجام داد. مساحت به دست آمده از محیط را به مساحت یک کاشی تقسیم میکنیم. تعداد کاشی های مورد نیاز به دست می آید. بدیهی است که تعداد کاشی را باید حدودا 10 درصد بیشتر از عدد به دست آمده سفارش دهیم تا در صورت بروز مشکل ، کسری کار به وجود نیاید.

قدم چهارم: محاسبه تعداد کارتن کاشی

 

در این مرحله تعداد کاشی به دست آمده را بر تعداد کاشی های های موجود در هر کارتن تقسیم میکنیم و در نهایت تعداد کارتن کاشی مورد نیاز ما به دست میاید.

یک مثال حل کنیم !!

ما قصد داریم دیوار های حمام را با کاشی های 10 در 20 روبین سفید کار کنیم. حمام ما 3 در 3 متر میباشد و ارتفاع آن 2.30 میباشد. ما به چند متر کاشی و چه تعداد و چند کارتن نیاز داریم؟
اول بریم سراغ محاسبه مساحت حمام : همانطور که مشخص هست حمام به صورت مربعی میباشد و هر ضلع مربع 3 متر و ارتفاع هر دیوار 2.30 میباشد. با این حساب 3×2.30=6.90 متر میشود مساحت هر دیوار که ضربدر 4 میکنیم تا مساحت دیوار ها با احتساب درب حمام به دست آید. مساحت میشود 27.6 متر مربع و حدود 1.6 متر را به جای فضای درب حمام کم میکنیم که میشود 26 متر مربع.
در این مرحله 26 متر مربع را باید تقسیم بر مساحت هر کاشی کنیم تا تعداد کاشی به دست آید. ابعاد کاشی مورد نیاز ما 10 در 20 میباشد و مساحت هر کاشی 0.02 متر است بنابراین 1300 کاشی برای این محیط نیاز میباشد.
در قدم آخر میخواهیم تعداد کارتن را به دست بیاوریم و به این منظور 1300 را تقسیم بر 25 (تعداد کاشی در هر کارتن) مینماییم و عدد 52 به دست میاید.
بریم سراغ محاسبه متراژ کف حمام
برای کف میخواهیم کاشی 30 در 30 کار کنیم بدین منظور ابتدا متراژ کف را به دست میاوریم. 3 را ضربدر 3 میکنیم و 9 متر کف به دست میاید. حال 9 متر را بر 0.09 (متراژ هر کاشی 30 در 30) تقسیم مینماییم که حدود 100 کاشی میشود.

سخن آخر

 

بعد از انجام مراحل محاسبه متراژ کاشی دیوار و محاسبه متراژ کف باید میزان لوازم مصرفی برای انجام کار را نیز مورد بررسی و محاسبه قرار دهید. لوازم مهم جانبی که برای نصب کاشی ها در کف و دیوار استفاده میشود، قرنیز و چسب کاشی است. برای محاسبه قرنیز ها باید اول محیط سرامیک را به دست آورده و اندازه گیری کنید. اندازه ها را با هم جمع کنید. بهتر است قرنیز چند متر بیشتر از محیط اندازه گیری شده خریداری شود تا هنگام کار با مشکل کمبود قرنیز مواجه نشوید.
برای انجام کاشی کاری، باید چسب کاشی نیز به میزان مصرف تهیه گردد. معمولا هر متر مربع کاشی حدود 3 کیلو چسب مصرف میکند. از چسب پودری برای کاشی کاری کف و از چسب خمیری برای کاشی کاری دیوار استفاده میشود. چسب خمیری به ماده افزودنی نیاز ندارد اما چسب پودری باید با آب ترکیب شود. در برخی از مواقع با تشخیص متخصص کاشی کار، از سیمان و پودر سنگ نیز به جای چسب پودری استفاده میشود.
و نکته دیگر اینکه تمامی ابعاد و متراژ های ذکر شده مربوط به تولیدات مجموعه تایل بای می و شرکت سروکوارنتا میباشد و بدیهی است که هر شرکتی میتواند قواعد بسته بندی خود را داشته باشد.